Ångerrätt
Konsument
För privatpersoner tillämpar Bolindo.se Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för orderns ursprungliga fraktkostnad samt returfraktkostnaden. Observera att ej uthämtad order inte automatiskt innebär att ni som kund har tillämpat ångerrätten. Ångerrätten omfattar inte redan monterad/använd produkt.
Konsumenten ska efter skickat meddelande senast inom 14 dagar återsända varan/varorna (varorna behöver inte ha mottagits av bolindo.se inom fristen) på valfritt sätt och väl emballerade då konsumenten står risken för varan under returtransporten. Handlaren måste även ange fraktkostnader för olika alternativ i det fall dem säljer varor som inte kan returneras med vanliga postpaket, exempelvis pall, i annat fall kan handlaren bli tvungen att stå för dessa kostnader. Här kan man se exempel på fraktkostnader och för att boka frakt: skicka.dbschenker.com.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Bolindo.se uppmärksammar härmed Kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål såsom metervara, dessa produkter benämns exemeplvis som Tillverkningsvara eller Metervara i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal".
När kunden godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker kunden till att Bolindo.se påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkten/produkterna som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.
Ångerrätt 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundservice på
kundservice@bolindo.se.
Efter 14 dagar från leverans finns möjlighet att kunna göra en retur, fast med ett returavdrag på 25% av varans värde. Kontakta i dessa fall vår kundservice så tittar vi på ditt ärende och gör en bedömning.
Ladda ner konsumentverkets ångerblankett
HÄR.
Företag
För företagskunder gäller köplagen. Beställningar överstigande 100 000 SEK exkl moms omfattas inte av ångerrätten. Ångerrätt gäller endast fram tills dess att leverans av ordern/artikeln är påbörjad. För beställningsvaror gäller ångerrätt fram tills dess att ordern/artikeln är skickad från tillverkarens lager. Ångerrätten omfattar inte redan monterad/använd produkt, en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel eller för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål såsom metervara.
Returer
Konsument
Vid åberopande av Ångerrätt gäller följande:
Meddela vår kundservice inom 14 dagar efter det att du har mottagit den vara/varor du vill returnera så får du aktuell returadress, retur kan komma att ske direkt till leverantör.
Ni har som kund rättighet att undersöka varan som ni har tagit emot innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt då varan ska returneras i väsentligen oförändrat skick. Varan ska returneras i originalförpackning. Varan ska också returneras komplett om inget annat blir överenskommet mellan Bolindo.se och kunden. Bolindo.se betalar inom 14 dagar från meddelande om ånger tillbaka fullständigt belopp avseende returnerad vara, dock ej den ursprungliga fraktkostnaden för ordern samt returfraktkostnaden (som kunden bokar in och själv betalar). Detta förutsätter att returnerad vara inkommit i retur och/eller att kund kan påvisa via kvitto att varan är återsänd.
Inga paket löses ut mot postförskott.
Vid åberopande av ångerrätt bekostar du som kund för den ursprungliga fraktkostnaden för ordern samt kostnaden för returfrakten som du som kund själv bokar in.
Vid retur från kund till Bolindo.se, står kunden för skador som kan uppstå under transporten eller om leveransen försvinner.
Bolindo.se kan komma att debitera kunden eventuell värdeminskning med upp till 30% av varans värde som uppkommer bruten eller på annat sätt skadad originalförpackning. Vid ej kompletta returer, använda varor eller skadade varor har Bolindo.se rätt att ej acceptera returen. Kunden kan då mot Bolindo.se´s självkostnad få sin returnerade ej godkända returleverans returnerad. Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Bolindo.se.
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår, detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut vilket inkluderar situationer för det fall kunden angivit fel mobilnummer i sin order/bokning. Du debiteras då den ursprungliga fraktkostnaden samt en fast returkostnad i form av ett avdrag på 25% av de varors värde som gått i retur.
Här kan man se exempel på fraktkostnader och för att boka frakt: skicka.dbschenker.com.
Returen returneras enligt instruktioner för varje specifikt fall, returen kan även bli direkt till leverantör.
De flesta returer skickas dock till vår outlet-partner enligt nedan:
Norrkakel Östersund AB
Vallvägen 1A
831 48 Östersund
Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos Bolindo.se så tillämpas Köplagen. I vissa fall kan en retur vara möjlig, kontakta Kundservice för besked. Returavdrag tillämpas, om retur är möjlig, med 25% av varans värde. Orderns ursprungliga fraktkostnad står kunden för, därutöver tillkommer kostnad för returfrakt som kunden själv hanterar och bekostar.
Garantier
Garantier
Utöver de rättigheter du som konsument har genom Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen omfattas vissa varor av produktgaranti från leverantören. Vid fel som täcks av garantin ska varan repareras utan kostnad för dig. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis.
Utförliga garantivillkor medföljer varan.
Reklamation
Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Bolindo.se. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.
Returen skickas enligt instruktioner för varje specifikt fall, retur vid reklamation sker i de flesta fall direkt till leverantör.
I undantagsfall skickas returen till vår outlet-partner enligt nedan:
Norrkakel Östersund AB
Vallvägen 1A
831 48 Östersund
Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjlighet finns, fotodokumentation på skadan. Vill ni genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice på
kundservice@bolindo.se.
Garantifrågor i övrigt anmäls till Bolindo.se
Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundservice så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.
Bolindo.se följer gällande lag enligt nedan:
Konsumenten har rätt att reklamera en vara i tre år. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Bolindo.se måste bevisa i det fall felet inte varit ursprungligt de sex (6) första månaderna, därefter är det konsumenten som måste bevisa att felet varit där från början eller beror på ett produktionsfel. Konsumenten måste lämna meddelande om att varan är felaktig och hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Konsumenten behöver inte ange vilka påföljder den vill göra direkt. Vid dröjsmål behöver konsumenten inte anmäla dröjsmål förrän varan har kommit fram. Det kan alltså dröja långt mer än två månader. Bolindo.se får inte ställa andra krav när det gäller fraktskador än att dessa ska anmälas inom skälig tid och så snart felet borde ha upptäckts. Bolindo.se kan däremot be konsumenten meddela fraktskador för att Bolindo.se ska kunna göra en reklamation mot leverantören. Bevis för att varan är köpt på ett visst ställa ska levereras, det är inte ett måste med ett kvitto eller en orderbekräftelse utan kan räcka med ett kontoutdrag från konsumenten. Vid en godkänd reklamation ska Bolindo.se stå för alla kostnader inklusive all frakt. Skulle konsumenten ha extra kostnader i samband men reklamationen som t.ex. bensinkostnader eller parkeringsavgifter ska även dessa återbetalas mot kvitto. Konsumenten är dock skyldig att begränsa sin skada. Avhjälpandet ska ske inom skälig tid. Bolindo.se och konsumenten har alltid rätt att laga eller omleverera en vara utan att behöva motivera detta. Fel av väsentlig betydelse kan konsumenten ha rätt att häva men småfel kan inte leda till en hävning. Dock kan man göra en avvägning i det enskilda fallet om vad som anses mest lämpligt och orsakar minst olägenhet för konsumenten och minst kostnad för handlaren. Konsumenten kan vid reklamation även kräva skadestånd oavsett om varan är omlevererad, lagad, nedsänkt i pris eller om köpet helt är hävt. Återigen måste konsumenten minska sin skada och även eventuella skador på annat genom att inte använda den felaktiga varan.
I det fall en konsument inte är tillfreds med hantering i ett ärende kan denne vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
Box 174
101 23 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/ EU ODR: http://ec.europa.eu/odr
Service och reparation
För service måste produkten skickas eller avlämnas på auktoriserad serviceverkstad. Kontakta vår kundservice för att få veta vilken verkstad som ska användas.
Kvitto ska uppvisas vid inlämning hos verkstad.
Garanti gäller ej för:
Skador som uppstått på grund av felaktig eller utebliven service eller underhåll.
Skador som uppstått på grund av att bruksanvisningen inte har följts eller att produkten monterats felaktigt.
Garantitiden är normalt 1 år, vissa undantag kan förekomma.
Reparation under garantitiden är kostnadsfri. Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer kostnad för undersökning, eventuell frakt och reparation.
Utbyte eller reparation av vara innebär ej förlängning eller ny garantitid.
Force Majeure
Bolindo.se anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
Tvist
Konsument
Vid eventuella tvister ska dessa avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.
Företag
Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.